تبلیغات
معارف اسلامی - آدم و انسان و بشر

معارف اسلامی

آیامعنای آدم و انسان و بشر فرق می كنند؟

در پاسخ به مطالب ذیل توجه کنید :
1- سه واژه آدم و بشر و انسان در عین حال که تقریبا هم معنا هستند ولی تفاوت هایی نیز با هم دارند که با توضیحی در مورد هر کدام از این وازه ها این تفاوت ها روشن می شود .
2- آدَم كلمه‏اى است غیر عربى (دخیل) این كلمه 25 بار در قرآن بكار رفته، 17 دفعه «آدم» و 8 دفعه (بنى آدم) اكثریت نزدیك بتمام اهل لغت و تفسیر آنرا علم شخص گرفته و نام یك فرد گفته‏اند بعضى هم آن را مثل انسان و بشر نوع دانسته‏اند .
3- انسان: این كلمه 65 بار در قرآن مجید به كار رفته است، با مراجعه به موارد آن خواهیم دید كه از آن جسد ظاهرى و صورت ظاهرى مراد نیست چنانكه در بشر مراد است، بلكه باطن و نهاد و استعداد و انسانیت و عواطف او در نظر است، مثل «إِنَّ الْإِنْسانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ» ابراهیم:43- «وَ كانَ الْإِنْسانُ عَجُولًا» اسراء:11- «وَ كانَ الْإِنْسانُ أَكْثَرَ شَیْ‏ءٍ جَدَلًا» كهف: 54- «لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى‏» نجم: 39- «وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ إِحْساناً» احقاف:51، در آیاتیكه راجع باوّل خلقت و عنوان آنها انسان است مثل «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ صَلْصالٍ» حجر: 26 «خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ» نحل: 4، اگر در ما قبل و ما بعد آیات دقت شود خواهیم دید كه صورت ظاهر از آنها مراد نیست.
4- بشر: شك نیست كه بشر بمعنى انسان است ولی آدمى را نسبت به فضائل و كمالات و استعدادهایش انسان و نسبت به جسد و ظاهر بدن و شكل ظاهرش بشر می گویند.در مفردات گوید: بشره ظاهر پوست بدن و ادمه باطن آنست و بانسان از آنجهت بشر گفته‏اند كه پوستش از میان مو آشكار و نمودار است بر خلاف حیواناتى كه پشم و مو و كرك، پوست بدنشان را مستور كرده است قرآن در هر كجا كه از انسان جسد و شكل ظاهر مراد بوده لفظ بشر آورده است نحو «وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً» فرقان: 54، «إِنِّی خالِقٌ بَشَراً مِنْ طِینٍ» ص 71 ... بنابر این فرموده «إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ» فصّلت 6 یعنى مردم از حیث بشریّت برابراند و فرقشان در كمالات و اعمال است.در قاموس بشر را انسان و ظاهر پوست بدن معنى كرده در اقرب الموارد گوید: بشره ظاهر پوست، جمع آن بشر است.نا گفته نماند كلمه‏ى بشر، 35 بار و كلمه‏ى «بشرین» یكبار در قرآن مجید بكار رفته و با مراجعه به المعجم المفهرس خواهیم دید كه شكل ظاهر و بدن حاضر از آن مراد است قطع نظر از فضائل و كمالات یك بار هم به معنى بشره‏ و ظاهر پوست بدن آمده نحو «لا تُبْقِی وَ لا تَذَرُ لَوَّاحَةٌ لِلْبَشَرِ» مدثّر: 29، نه باقى میگذارد و نه ترك میكند متغیّر كننده بشره‏هاست «بشر» در آیه‏ى شریفه چنان كه از اقرب الموارد نقل شده، جمع بشره است .


نوشته شده در دوشنبه 2 اردیبهشت 1392ساعت 07:07 ب.ظ توسط علی بخشی| نظرات ()
طبقه بندی: دینی 
برچسب ها: آدم انسان بشر

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin