تبلیغات
معارف اسلامی - زینت در نماز

معارف اسلامی

یا بَنی‏ آدَمَ خُذُوا زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ ......(اعراف31)اى فرزندان آدم! زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد، با خود بردارید!

استاد مکارم شیرازی ذیل عبارت «یا بَنی‏ آدَمَ خُذُوا زینَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ» می نویسد:

این جمله هم مى‏ تواند اشاره به زینت هاى جسمانى باشد، كه شامل پوشیدن لباسهاى مرتب و پاک و تمیز، شانه زدن موها، عطر زدن و مانند آن مى‏ شود، و هم می تواند شامل زینت هاى معنوى باشد، یعنى صفات [نیک] انسانى و ملكات [فاضله] اخلاقى و پاكى نیت و اخلاص [و مانند آن].

پس اگر مى‏ بینیم در بعضى از روایات اسلامى تنها به لباس خوب یا شانه كردن موها اشاره شده و یا اگر مى ‏بینیم [در روایات دیگر] تنها سخن از مراسم نماز عید و نماز جمعه به میان آمده است، دلیل بر انحصار معنای آیه در این معانی نیست بلكه هدف بیان مصداق هاى روشن از معنای زینت در آیه کریمه است.

همچنین اگر مى ‏بینیم كه در بعضى دیگر از روایات، زینت به معنى رهبران و پیشوایان شایسته تفسیر شده، دلیل بر وسعت مفهوم آیه است كه همه زینتهاى ظاهرى و باطنى را در بر مى‏گیرد.

گرچه این حكم مربوط به تمام فرزندان آدم در همه زمان هاست، اما در عین حال نکوهشی است نسبت به عمل زشت جمعى از اعراب در زمان جاهلیت كه به هنگام آمدن به مسجد الحرام و طواف خانه خدا كاملا عریان و برهنه مى ‏شدند؛ نیز اندرزى است به آنها كه به هنگام نماز و یا رفتن به مساجد، لباسهاى كثیف و مندرس و یا لباس هاى مخصوص منزل را می پوشند و در مراسم عبادت [با همان پوشش خانگی یا نامناسب] شركت مى‏نمایند، در حالى كه طبق آیه فوق و روایاتى كه در این زمینه وارد شده است، دستور داریم بهترین لباسهاى خود را به هنگام شركت در مساجد بپوشیم.*

ودرتفسیر نورچنین آمده:

شاید بتوان گفت: آنچه در قرآن با خطابِ «یا بنى آدم» بیان مى‏شود، مربوط به تمام انسان‏ها و همه‏ى ادیان و از مشترکات آنان است. قرآن به مال و فرزند، «زینت» گفته است، «المال و البنون زینة الحیاة الدّنیا»  بنابراین ممکن است آیه بیانگر این باشد که مال و فرزند خود را هنگام رفتن به مسجد همراه داشته باشید، تا با مال، به حل مشکلات اقتصادى مسلمین بپردازید و با حضور فرزند در مساجد و جماعات، مشکلات تربیتى نسل آینده را حل کنید. در روایات، امام‏جماعتِ عادل، آراستگى ظاهر، عطر زدن ولباس زیبا پوشیدن به هنگام نماز، بلند کردن دستان به هنگام رکوع و سجود در نماز، شرکت در نماز عید و نماز جمعه،از جمله مصادیق زینت شمرده شده‏اند.  امام مجتبى علیه السلام به هنگام نماز و حضور در مسجد، بهترین لباس خود را مى‏پوشید و مى‏فرمود: «انّ اللّه جمیل یحبّ الجمال فاتجمّل لربّى»، خداوند زیباست و زیبایى را دوست دارد، و من لباس زیباى خود را براى پروردگارم مى‏پوشم و آنگاه این آیه را تلاوت مى‏فرمودند. خداوند زیبایى و زینت را دوست دارد و گرنه به آن امر نمى‏فرمود، «خذوا زینتکم» چنانکه اسلام، آیین فطرى است و انسان نیز فطرتاً از زینت لذّت مى‏برد. با زینت به مسجد رفتن، احترامى است به بندگان خدا، به عبادت خدا و همچنین سبب ایجاد جاذبه و ترغیب عملى دیگران به آمدن در آنجاست. ....1- مسجد که پایگاه مسلمین است، باید آراسته، زیبا و با جاذبه باشد. «خذوا زینتکم عند کلّ مسجد» 2- بهترین وزیباترین لباس، براى بهترین مکان است.«خذوا زینتکم عندکلّ مسجد» 3- اسلام، هم به باطن نماز توجّه دارد، «فى صلاتهم خاشعون» <80> ، هم به ظاهر آن. «زینتکم عند کلّ مسجد» آرى، در اسلام، ظاهر و باطن، دنیا و آخرت بهم آمیخته است. 4- زینت، اگر چه در نماز فردى هم ارزش است، اما در اجتماع و مسجد، حساب ویژه‏اى دارد. «عند کلّ مسجد»


نوشته شده در یکشنبه 11 تیر 1391ساعت 06:05 ق.ظ توسط علی بخشی| نظرات ()
طبقه بندی: اخلاقی 
برچسب ها: یا بَنی‏ آدَمَ خُذُوا زینَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ بَنی‏ آدَمَ زینَتَکُمْ مَسْجِدٍ زینت

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin